13.7.14

yonca karakaş: rüyaların fotoğafçısı.*


- Bu ara hiç rüya görmüyorum.
- Görüyorsundur da, hatırlamıyorsundur.
/
- Dün gece bir rüya gördüm, bitmek bilmedi. Saatler sürdü.
- O 3 saniyedir de sana öyle gelmiştir.
/
- Çok kötü bir rüya gördüm.
- Tersi çıkar, sıkma canını.
/
- Gece uyanacak olursan gördüğün rüyayı not al.

Klişelerle örülü hayat akışını kıran belki de tek şeydir, rüya. O klişeleri besleyen bilimsel açıklamaların aksine, ben, gözler kapalıyken açılan zihnin büyüsü olarak tanımlıyorum rüyaları. Ve evet, uzun zamandır rüya görmüyorum.

Yonca Karakaş, rüyalarını fotoğraf serilerine dönüştüren İstanbullu bir fotoğrafçı. Günlük hayatında, toplumun asosyal olarak nitelendirebileceği bir karakter; içki içmiyor, sigara içmiyor, dışarda arkadaşlarıyla takılırken sıkılıyor. Ve fakat baktığı her yerde fotoğraf kareleri görüyor. Ve kendini yabancı incelerken, zihninde onların saçlarını değiştirirken ve yanlarına bazı objeler yerleştirirken buluyor.

Rüyalarını canlandırdığı fotoğrafları hakim pastel tonlar sayesinde huzurlu ve sakin gibi görünseler de aslında her bir kare kuşkulu ve tekinsiz anlamlara işaret ediyor. Korkuyla beslenen bir bilincin dip akıntısı. Sterilize hayatının aksine, bir sonraki adımda ne olacağının öngörülemediği ve içinde bulunulan durumun farkındalığından doğan tekinsiz bir dünya.


The Box serisi ilhamını Rad Bradbruy'nin Fahrenheit 451 romanından alıyor. Kitaplar itfaiyeciler tarafından yakıldığı, televizyonların beyin yıkayan programlar yayınladığı despotik bir dünyaya referans veriyor. Tıpkı yaşadığımız dünya gibi.


Golden Generation, günümüz görsel bombardımanı altında değerini ve anlamını yitiren tarihi belgeler hakkında. Tarih değerini yitirdikçe zihin de anlam kaymasına uğruyor.


Pop ise renkler dünyasının popüler kültür ögeleriyle harmanlandığı bir anlatım sıklıyor. Hızlı üretim, hızlı tüketim.

Zaten her yönüyle endişe edilebilecek bir hayat yaşarken başkalarının ne düşüneceğini önemsemeden, çekim yapacağı yeri, renkleri, saçları, makyajı ve kıyafetleri bizzat tasarlıyor Yonca. Güney çizgi film izleyerek başlıyor.

*

Kapalı göz kapaklarının ardındaki büyülü dünyaya.


* bu yazı 13.07.2014 tarihinde trendus.com'da yayınlanmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder